Onze reis naar India (deel 6 in een serie): Naar de Taj Mahal!

Dit is een serie verslagen over onze reis naar India. Ik heb eerder de aanleiding, de heenreis, onze twee dagen in Delhi en onze dag in Jaipur beschreven.

Na eindelijk een normale nacht te hebben gehad in het Chokni Dhani huisje, zijn we weer bijtijds vertrokken. Om 7 uur zaten we in de auto’s naar Agra. Dat was nog best een lange rit. Rond 11 uur hebben we ontbeten bij een tentje waar we vervolgens weer souvenirs konden kopen. Dat werkte nu eenmaal zo: onze chauffeurs kozen de restaurants uit, en kregen daar vervolgens een premie voor van de restaurants – en extra als de toeristen in kwestie ook nog souvenirs kopen!

Feestdag in Agra: gratis entree

Wat een mazzel hadden we: het was die week zoveel jaar geleden sinds de geboorte- dan wel sterfdag van een belangrijke Indiase persoon (details kreeg ik niet mee), en dankzij dat feit was er die week geen entree om de Taj Mahal te bezoeken. Nu geldt er voor het bezoeken van Indiase bezienswaardigheden normaal gesproken prijsdifferentiatie: Indiase bezoekers moeten 10 rupees betalen (vijftien cent); buitenlandse bezoekers, dus toeristen, moeten 250 rupees betalen (4 euro). Daarvoor krijg je als buitenlandse toerist dan vaak wel een ‘high value ticket’, waarbij je in een andere, veel kortere rij mag staan.

In ons geval was dat anders. Omdat de Taj Mahal voor iedereen gratis te bezoeken was, was er geen speciale rij voor buitenlanders meer. En omdat de Taj Mahal voor iedereen gratis te bezoeken was, was het ook nog eens extra druk. Zo voelden we ons behoorlijk Indiaas behandeld, huppa, niets geen voorkeursbehandeling! Bij de ingang moesten we nog wel door de ‘security’ (dat betekent een metaaldetector, die staan bij veel toeristische dingetjes; en je tas wordt nagekeken). Boven de 40 graden, niets geen schaduw, in de rij. Na zo’n vijfentwintig minuten waren we binnen.

De toegangspoort tot de Taj Mahal (een van de vier... aan elke kant een)

De toegangspoort tot de Taj Mahal (een van de vier… aan elke kant een)

Taj Mahal

En oh, wat een ontzettend mooi ding, die Taj Mahal. Het is een mausoleum dat Sjah Jahan heeft laten bouwen voor zijn vrouw Mumtaz Mahal nadat zij in het kraambed was overladen (na kind nummer 14). Hij heeft er van 1632 tot 1648 over gedaan. Twintigduizend arbeiders hebben er aan gewerkt. Het gebouw is helemaal symmetrisch, net als de eerder gebouwde Humayun’s tombe die we eerder in Delhi hebben gezien. Ook de Taj Mahal heeft, net als die Humayun’s tombe, een enorme koepel. Er zitten heel veel architectonische hoogstandjes en een trucjes in: bijvoorbeeld, de gekalligrafeerde mozaieken op de Taj Mahal varieren van ‘fontgrootte’ naarmate ze hoger op het gebouw zitten. Zo lees je ze, als je beneden staat, met dezelfde lettergrootte ook al zitten de letters bovenaan heel ver weg.

De typische Taj Mahal-foto: recht van voren om de symmetrie recht te doen

En de groepsfoto voor de Taj Mahal

Aan de buitenkant is de Taj Mahal echt ontzettend indrukwekkend. Ik denk dat het echt het mooiste gebouw is dat ik ooit heb gezien. De Duomo in Firenze (Florence, Italie) komt dichtbij, maar die staat midden in de stad omringd met andere gebouwen waardoor de architectuur niet optimal uitkomt, vind ik. Daarentegen staat de Taj Mahal helemaal vrij in een prachtig symmetrische groene tuin. Het contrast van het groene gras, de blauwe lucht en het spierwitte gebouw is fantastisch.

Van een afstandje...

Van een afstandje…

Je kunt ook naar binnen bij de Taj Mahal. In geval van het ‘high value ticket’ kun je vrijwel meteen naar binnen, maar wij hadden die mazzel niet. Wij stonden met iedereen, ruim een uur, in een ontzettend lange rij, het ene plakkerige, zweterige lichaam aan de andere. En het schoot maar niet op. En zoveel mensen gingen voor… En zo stonden wij in de hitte, een graad of 43 inmiddels, amper een zuchtje wind, zwetend, met Michiel niet helemaal lekker en Betsy zwanger… wij voelden ons helemaal Indiaas. Normaal gesproken word ik snel claustrofobisch in zo’n situatie, maar daar had ik deze keer geen last van. Waarom niet? Ik ben minstens anderhalve kop groter dan de gemiddelde Indier. En dus keek ik overal overheen.

Ik moet wel zeggen dat het ‘binnenwerk’ van de Taj Mahal een beetje tegenviel. Er staan twee replica-graftombes op de begane grond, omringd door een soort hek van bewerkt steen (de echte graftombes staan in de kelder). Alles binnen is van marmer, en zo’n beetje alle marmer is bewerkt met ingelegd mosaiek. Heel erg indrukwekkend. Maar het blijft een beetje een leeg ding, die Taj Mahal… logisch ook, het enorme gebouw is gebouwd als mausoleum, en meer dan een doodskist hoort daar niet. Overigens hebben ze naast de vrouw van de sjah ook de sjah zelf maar in de Taj Mahal gelegd.

Een beetje een stiekeme foto: de graftombe van Mumtaz Mahal

Een beetje een stiekeme foto: de graftombe van Mumtaz Mahal, ingelegd met allerlei mozaiek

Priya’s Restaurant

Nadat we bij de Taj Mahal weggingen, was het bijna vier uur ‘s middags. Er zijn in Agra nog wel een aantal andere bezichtigheden, zoals het Fort van Agra, waar de sjah gewoond heeft. Maar omdat we nog terug moesten naar Delhi – met een geschatte reistijd van een dikke vijf uur – kozen we om te gaan eten en weer op weg te gaan. De chauffeur koos een restaurant uit met een toepasselijke naam: Priya’s Restaurant. Nu zat inmiddels iedereen of aan de diarree of aan de stopmiddelen, maar ik had nergens last van… Ik had nog steeds wel zin in Indian Food – de rest koos op dat moment iets veiligers (als Chinees, ook heel populair in India).

Terug naar Delhi

De terugreis naar Delhi was lang. Iedereen in onze auto lag half te slapen, totdat de chauffeur op een gegeven moment zei ‘oh no’ en de auto stopte. Wat bleek, de andere auto had een lekke band gehad, en die moest eerst vervangen worden. Wat doe je als Indier als je op de snelweg een eindje terug moet? Achteruitrijden. Zeker twee kilometer achteruit, gevarenlichten aan… en daar gingen we. Twintig minuten later werd de band gewisseld en konden we weer op weg.

Eenmaal in het hotel aangekomen zagen we ook Chris en Christy, die ook waren aangekomen inmiddels. We bespraken kort wat we de volgende dag zouden doen, en we zijn in bed gaan liggen. Na die hele volle, hete dagen met eigenlijk te weinig slaap, en waarbij bijna iedereen last heeft van z’n maag of darmen, is slapen opeens een groot goed.

Ik eindig nog met wat ‘onderweg’ foto’s. Ik blijf dat intrigerende beelden vinden.

Zomaar onderweg

Zomaar onderweg – hout sprokkelen

Onderweg zie je soms gewoon loslopende koeien

Armoede langs de weg

Armoede langs de weg. Hij ligt wel in de schaduw, tenminste

Een niet zo'n hele beste wijk in Delhi - en dat fruit mochten we dus niet kopen. Begrijpelijk

Een niet zo’n hele beste wijk in Delhi – en dat fruit op die kar mochten we dus niet kopen. Begrijpelijk

De plaatselijke bandenverkoper

6 gedachtes over “Onze reis naar India (deel 6 in een serie): Naar de Taj Mahal!

1. wat mooi om de taj mahal in het echt te zien, in plaats van op een speelbord, mooi verhaal weer, maar wat een armoede hebben jullie gezien. liefs uit klooster.

• Ja, die Taj Mahal is in het echt heel erg indrukwekkend. Maar ook de armoede op de straten is zeer indrukwekkend – dan weet je weer waarom je blij mag zijn dat je in Europa geboren bent.

2. Pingback: Onze reis naar India (deel 7 in een serie): De verlovingsdag! | Johanna goes USA!

3. Pingback: Onze reis naar India (deel 8 in een serie): Mehandi dag! | Johanna goes USA!

4. Pingback: Onze reis naar India (deel 8 in een serie): de trouwdag! | Johanna goes USA!

5. Pingback: Weekendje Oklahoma City: Toerisme (deel 2 van 2) | Johanna goes USA!

Schrijf een reactie...

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )